Tippek, hogyan térj vissza az osztályterembe.

Minden jel arra mutat, hogy a maratonira sikerült második körös online oktatás is a végéhez közeledik, még a középiskolákban is. Egyre gyakrabban merül fel tehát a kérdés, hogy mit is érdemes – és esetleg mit nem – átmentenünk a digitális térből a valaha jól megszokott osztálytermünkbe. Nézzünk néhány ötletet és lehetséges verziót az offline iskolák beindításához!

Kezdjük azzal, hogy ez volt az a tanév, amikor az általános iskolások és a középiskolások útja jelentősen és látványosan elvált egymástól. Míg az alsósok néhány hét után újra járhattak közösségbe, a középiskolások esetében már hatványozottan érezhető a hosszú elszigetelődés hatása. Saját betegség, de esetleges családi tragédiák is súlyosbíthatják az ebben az időszakban mindenkin megmutatkozó befelé fordulást. Éppen ezért, amennyire lehetséges, érdemes minél fokozatosabban visszatérni a közös szemtől szembeni munkához.

 

A digitális oktatás előnyei

1. Önálló munka

Kétségtelen, hogy az online iskolának is vannak-voltak előnyei. A legfontosabb talán mind közül, hogy a tanulók a korábbinál sokkal jobban megszokták az önálló munkát, és az ehhez szükséges időbeosztást.

o   Akár elvétve volt az óráidon egy-egy kiselőadás, akár rendszeresen támaszkodtál a tanulói projektmunkákra, a jövőben mindenképpen érdemes lehet a tananyagod még nagyobb részét kiadni a tanulóknak önálló feldolgozásra. Ne feledd, ezeket a diákprojekteket a tanulók be is mutathatják az órán, és az anyagrészt nyugodtan számon is kérheted a következő dolgozatban.

o   Ha kacérkodsz a játékosítással, kipróbálhatod, hogy egy egész dolgozatot helyettesítesz tanulói projektmunkával. Az ilyesfajta számonkérés sikerének titka, hogy az elkészítendő videóhoz, bemutatóhoz vagy bármihez világos pontozási szempontokat adj meg az osztálynak (például: 5 fontos fogalom kifejtése: 3 pont, 2-3 fogalom kifejtése: 2 pont, ennél kevesebb vagy részleges kifejtés: 1 pont).

 

2. Játékos motiváció

 

Mindannyian tudjuk, hogy a színes, játékos feladatok a fiatalok által folyamatosan használt eszközökön közelebb hozhatják bármelyik tananyagot az iskolás generációhoz. Nézzünk néhány konkrét ötletet az online világ tantermi felhasználásához:

o   Ha van digitális tábla az osztályban, viszonylag problémamentesen megvalósítható egy Kahootos, vagy Legyen ön is milliomos típusú játékos feladat. Ez talán a legegyszerűbb eset.

 

3. Azonnali értékelés

 

Az online tesztek óriási előnye, hogy automatikusan kiértékelik a diákok megoldását, így mindenki a saját tempójában haladhat a tudása ellenőrzésével. Ez óriási segítség, különösen, ha a tanulók egy vizsgára, versenyre vagy nagyobb dolgozatra készülnek. Mobilon, de akár a gépteremben is oldhattok meg célzott tesztfeladatokat (eleinte akár pármunkában, a vizsgához közeledve inkább egyedül), miközben te éppen annak a tanulónak segíthetsz, aki aktuálisan valahol elakadt. Az online tesztek nagy előnye tehát, hogy nem kell egymásra várni a feladatok értékelésével.

Telefon

 

Bármilyen is volt az iskolai szabályozás a diákok telefon- és wifihasználatával kapcsolatban, elképzelhető, hogy a történtek után érdemes lesz újra gondolni az eddigi szabályokat. Az online kitölthető tesztfeladatokat ugyanis a tanulók a legegyszerűbben a mobiljukon tudják megoldani. Ha régebben nem nagyon használtál mobilt az órákon, akkor érdemes lehet az óra végén, vagy egy összefoglaló órán kipróbálni a dolgot.

Néhány ötlet az órai mobilhasználatra:

          A legkézenfekvőbb természetesen az online tesztfeladatok önálló munkában történő megoldása. Jó lehet például arra, hogy leellenőrizzétek, mindenki megértette-e a mai tananyagot. Ebből akár még rendszeres rutint is csinálhattok, hiszen jól jön a visszajelzés számodra és a diákok számára is.

          Összefoglaló órán, vagy bármikor máskor önálló internetes kutatás elvégzése: A kijelölt honlapon vagy videóban az általad megadott szempontok szerint a tanulók önállóan dolgoznak fel egy anyagrészt. Ezt párban, vagy akár kiscsoportban is végezhetik (ha nagyobb anyagot dolgoznak fel). Arra vigyázz, ha videót szeretnél mobilon használni, akkor fülhallgatóra is szükséged lesz!

          Remek feladat, ha a tanulók kis csoportokban ugyanazt a tananyagot dolgozzák fel, de más-más módszerrel. Az egyik csoport kutathat mobilon az interneten, a másik nézhet videót, a harmadik kereshet a tankönyvben, a negyediknek pedig elmagyarázod te magad. A végén pedig mindenki ír egy tesztet, és összehasonlítjátok az eredményt. Ezzel a módszerrel láthatatlanul differenciálhatsz a csoportok között, és egy egészséges versenyhelyzetet is teremtesz, ahol nem is a gyerekek versenyeznek, hanem maguk a módszerek.

          Az internetes mobilhasználat akkor reális az órán, ha a diákoknak van hozzáférésük ingyenes wifi hálózathoz – ekkor viszont akár az udvarra is ki tudod vinni az órát.

 

Breakout szobák

Ha jól tudtad használni a breakout szobákat a digitális iskola időszakában, akkor nincs akadálya, hogy átmentsd őket az osztályterembe is. Abban az esetben, ha a tanulók egy helyiségben tartózkodnak, elsősorban akkor van értelme az ilyen munkaszervezésnek, ha a csoportok egy közös dokumentumon dolgoznak, vagy valamilyen közös produktumot előállítanak (például egy PPT-t).

Jó megoldás lehet még a breakout szoba az esetlegesen otthon tanulók bevonására az órai munkába.

 

Szabadulószobák

Az online oktatás második felvonásának nagy slágere volt az online szabadulószoba. Ha te is megszeretted ezt a fajta informatív játékot, akkor akár online, akár offline formában később is bármikor felhasználhatod.

          A szabadulószobás játékok remekül működnek összefoglaló órán, akár mobilokon játszva is.

          Készíthetsz offline is hasonló logikájú játékokat, csak arra vigyázz, hogy kiscsoportban játszva a feladatok semmiképpen ne épüljenek egymásra. Nagyon fontos ilyenkor, hogy a csoportoknak ne kelljen egymásra várniuk a továbblépéssel, és hogy élőben a feladatok bármilyen sorrendben megoldhatók legyenek. Így lesz gördülékeny és gyors a feladatmegoldás és a játék.

 

Még néhány gondolat:

          Ha szeretnél bonyolultabb webcímű honlapokat vagy videókat használni a diákokkal mobilon, akkor érdemes lehet kipróbálni egy online QR-kód generátort. A legtöbb mobiltelefon képes a QR-kódok felismerésére és nem megy el idő a bonyolult címek bepötyögésével. Beírod a generátorba a honlapcímet, és ő csinál belőle egy kódolt ábrát. Itt van például egy ingyenes oldal.

          Ha féléve bezárt középiskolásokat tanítasz, akkor megfontolandó lehet, hogy fokozatosan szokjatok vissza az offline közös munkához. Eleinte lehet, hogy jobb pármunkával kezdeni, és csak fokozatosan vissza/áttérni a csoportmunkára.

 


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .