Tippek, hogyan térj vissza az osztályterembe.
Minden jel arra mutat, hogy a maratonira sikerült második körös online oktatás is a végéhez közeledik, még a középiskolákban is. Egyre gyakrabban merül fel tehát a kérdés, hogy mit is érdemes – és esetleg mit nem – átmentenünk a digitális térből a valaha jól megszokott osztálytermünkbe. Nézzünk néhány ötletet és lehetséges verziót az offline iskolák beindításához!
Kezdjük azzal, hogy ez volt az a tanév, amikor az általános iskolások és a középiskolások útja jelentősen és látványosan elvált egymástól. Míg az alsósok néhány hét után újra járhattak közösségbe, a középiskolások esetében már hatványozottan érezhető a hosszú elszigetelődés hatása. Saját betegség, de esetleges családi tragédiák is súlyosbíthatják az ebben az időszakban mindenkin megmutatkozó befelé fordulást. Éppen ezért, amennyire lehetséges, érdemes minél fokozatosabban visszatérni a közös szemtől szembeni munkához.
A digitális oktatás előnyei
1. Önálló munka
Kétségtelen, hogy az online iskolának is vannak-voltak előnyei. A legfontosabb talán mind közül, hogy a tanulók a korábbinál sokkal jobban megszokták az önálló munkát, és az ehhez szükséges időbeosztást.
o Akár elvétve volt az óráidon egy-egy kiselőadás, akár rendszeresen támaszkodtál a tanulói projektmunkákra, a jövőben mindenképpen érdemes lehet a tananyagod még nagyobb részét kiadni a tanulóknak önálló feldolgozásra. Ne feledd, ezeket a diákprojekteket a tanulók be is mutathatják az órán, és az anyagrészt nyugodtan számon is kérheted a következő dolgozatban.
o Ha kacérkodsz a játékosítással, kipróbálhatod, hogy egy egész dolgozatot helyettesítesz tanulói projektmunkával. Az ilyesfajta számonkérés sikerének titka, hogy az elkészítendő videóhoz, bemutatóhoz vagy bármihez világos pontozási szempontokat adj meg az osztálynak (például: 5 fontos fogalom kifejtése: 3 pont, 2-3 fogalom kifejtése: 2 pont, ennél kevesebb vagy részleges kifejtés: 1 pont).
2. Játékos motiváció
Mindannyian tudjuk, hogy a színes, játékos feladatok a fiatalok által folyamatosan használt eszközökön közelebb hozhatják bármelyik tananyagot az iskolás generációhoz. Nézzünk néhány konkrét ötletet az online világ tantermi felhasználásához:
o Ha van digitális tábla az osztályban, viszonylag problémamentesen megvalósítható egy Kahootos, vagy Legyen ön is milliomos típusú játékos feladat. Ez talán a legegyszerűbb eset.
3. Azonnali értékelés
Az online tesztek óriási előnye, hogy automatikusan kiértékelik a diákok megoldását, így mindenki a saját tempójában haladhat a tudása ellenőrzésével. Ez óriási segítség, különösen, ha a tanulók egy vizsgára, versenyre vagy nagyobb dolgozatra készülnek. Mobilon, de akár a gépteremben is oldhattok meg célzott tesztfeladatokat (eleinte akár pármunkában, a vizsgához közeledve inkább egyedül), miközben te éppen annak a tanulónak segíthetsz, aki aktuálisan valahol elakadt. Az online tesztek nagy előnye tehát, hogy nem kell egymásra várni a feladatok értékelésével.
Telefon
Bármilyen is volt az iskolai szabályozás a diákok telefon- és wifihasználatával kapcsolatban, elképzelhető, hogy a történtek után érdemes lesz újra gondolni az eddigi szabályokat. Az online kitölthető tesztfeladatokat ugyanis a tanulók a legegyszerűbben a mobiljukon tudják megoldani. Ha régebben nem nagyon használtál mobilt az órákon, akkor érdemes lehet az óra végén, vagy egy összefoglaló órán kipróbálni a dolgot.
Néhány ötlet az órai mobilhasználatra:
– A legkézenfekvőbb természetesen az online tesztfeladatok önálló munkában történő megoldása. Jó lehet például arra, hogy leellenőrizzétek, mindenki megértette-e a mai tananyagot. Ebből akár még rendszeres rutint is csinálhattok, hiszen jól jön a visszajelzés számodra és a diákok számára is.
– Összefoglaló órán, vagy bármikor máskor önálló internetes kutatás elvégzése: A kijelölt honlapon vagy videóban az általad megadott szempontok szerint a tanulók önállóan dolgoznak fel egy anyagrészt. Ezt párban, vagy akár kiscsoportban is végezhetik (ha nagyobb anyagot dolgoznak fel). Arra vigyázz, ha videót szeretnél mobilon használni, akkor fülhallgatóra is szükséged lesz!
– Remek feladat, ha a tanulók kis csoportokban ugyanazt a tananyagot dolgozzák fel, de más-más módszerrel. Az egyik csoport kutathat mobilon az interneten, a másik nézhet videót, a harmadik kereshet a tankönyvben, a negyediknek pedig elmagyarázod te magad. A végén pedig mindenki ír egy tesztet, és összehasonlítjátok az eredményt. Ezzel a módszerrel láthatatlanul differenciálhatsz a csoportok között, és egy egészséges versenyhelyzetet is teremtesz, ahol nem is a gyerekek versenyeznek, hanem maguk a módszerek.
– Az internetes mobilhasználat akkor reális az órán, ha a diákoknak van hozzáférésük ingyenes wifi hálózathoz – ekkor viszont akár az udvarra is ki tudod vinni az órát.
Breakout szobák
Ha jól tudtad használni a breakout szobákat a digitális iskola időszakában, akkor nincs akadálya, hogy átmentsd őket az osztályterembe is. Abban az esetben, ha a tanulók egy helyiségben tartózkodnak, elsősorban akkor van értelme az ilyen munkaszervezésnek, ha a csoportok egy közös dokumentumon dolgoznak, vagy valamilyen közös produktumot előállítanak (például egy PPT-t).
Jó megoldás lehet még a breakout szoba az esetlegesen otthon tanulók bevonására az órai munkába.
Szabadulószobák
Az online oktatás második felvonásának nagy slágere volt az online szabadulószoba. Ha te is megszeretted ezt a fajta informatív játékot, akkor akár online, akár offline formában később is bármikor felhasználhatod.
– A szabadulószobás játékok remekül működnek összefoglaló órán, akár mobilokon játszva is.
– Készíthetsz offline is hasonló logikájú játékokat, csak arra vigyázz, hogy kiscsoportban játszva a feladatok semmiképpen ne épüljenek egymásra. Nagyon fontos ilyenkor, hogy a csoportoknak ne kelljen egymásra várniuk a továbblépéssel, és hogy élőben a feladatok bármilyen sorrendben megoldhatók legyenek. Így lesz gördülékeny és gyors a feladatmegoldás és a játék.
Még néhány gondolat:
– Ha szeretnél bonyolultabb webcímű honlapokat vagy videókat használni a diákokkal mobilon, akkor érdemes lehet kipróbálni egy online QR-kód generátort. A legtöbb mobiltelefon képes a QR-kódok felismerésére és nem megy el idő a bonyolult címek bepötyögésével. Beírod a generátorba a honlapcímet, és ő csinál belőle egy kódolt ábrát. Itt van például egy ingyenes oldal.
– Ha féléve bezárt középiskolásokat tanítasz, akkor megfontolandó lehet, hogy fokozatosan szokjatok vissza az offline közös munkához. Eleinte lehet, hogy jobb pármunkával kezdeni, és csak fokozatosan vissza/áttérni a csoportmunkára.