Így fejleszd tökélyre a csoportmunka feladataidat.csoportmunka

Ez az írás a csoportmunkáról szóló háromrészes sorozat harmadik része. Ha korábban még soha nem próbáltad a csoportmunkát, vagy ha egy új osztállyal dolgozol, azt javaslom, mindenképpen olvasd el a módszer bevezetéséről szóló korábbi részeket itt és itt.

Az első két írásban olyan feladatokat mutattam, amik a már megtanult tananyag ismétlését segítették elő. A mozaikmódszernek nevezett csoportfeladatok lényege azonban, hogy a tanulók önállóan dolgozzák fel az új anyagrészeket, amiket aztán egymástól tanulnak meg.

Éppen ezért ennek a módszernek van néhány alapfeltétele:

 

Feltételek a diákok részéről:

  • Fontos, hogy a tanulók már ismerjék a csoportmunkát és legyen benne megfelelő gyakorlatuk. Ne a mozaikmódszerrel akarjunk kezdeni.

 

  • A sikeres munka feltétele, hogy a diákok képesek legyenek egymást tanítani, és a másiktól tanulni. Mivel ezek a gondolatok még mindig idegenek lehetnek az oktatási rendszerünktől, ezért előfordulhat, hogy a tanulók egyáltalán nincsenek hozzászokva, hogy egymást tanítsák. Márpedig most szükség lesz erre a képességre.

 

  • Lényeges, hogy a diákok tudjanak egymásra figyelni. Ez sajnos egyáltalán nem is olyan egyértelmű. Elképzelhető, hogy a tanulóktól eddig még soha senki nem kérte számon a diákprojektek és tanulói kiselőadások anyagát. Gyakran előfordul, hogy a diákok előadásai kiegészítő anyagokról, vagy híres emberek életéről szólnak, amik később nem kerülnek visszakérdezésre. Így a tanulók előbb-utóbb biztosan leszoknak róla, hogy odafigyeljenek egymás munkájára.

 

Ezt úgy lehet kivédeni, ha

  1. kiselőadás- és projekttémának fontos, de egyszerű anyagrészeket adunk fel;
  2. bejelentjük, hogy ezt számon fogjuk kérni;
  3. és utána számon is kérjük.

 

Feltételek a tanár részéről:

  • A mozaikmódszer átgondolt és előkészített feladatokat igényel – az elején mindenképpen. Persze, amikor már mi is és a tanulók is belejöttünk, akkor bátran lehet rögtönözni is. Ne felejtsük el gondosan eltenni ezeket az átgondolt és előkészített feladatokat, így a későbbiekben is felhasználhatjuk őket – hiszen már készen vannak.

 

  • A feldolgozandó tananyag kiválasztásánál tartsuk szem előtt, hogy az egyes csoportokhoz kerülő anyagrészek önállóan is értelmezhetőek legyenek, semmiképpen ne épüljenek egymásra, mert az rengeteg kavarodást okozhat.
csoportmunka készítése
A mozaikmunkába fektetett energia sokszorosan megtérül.

 

Egy szorosan kontrollált és nagycsoportba torkolló mozaikfeladat

 

Kémia tantárgyból az volt a tapasztalatom, hogy amíg a vas tulajdonságairól szóló órát jól fogadták a tanulók, addig az utána következő vasgyártás bemutatása már viszonylag kevés diákot töltött el túláradó lelkesedéssel. Ezért aztán úgy éreztem, hogy e két anyagrész közé jól jönne egy hasznos és lelkesítő átvezető óra. Így született meg a vasgyártás töténetét és a vas érdekes tulajdonságait feldolgozó mozaikfeladat.

Ebben a feladattípusban a tanulókat kézenfogva és szorosan kontrollálva vezetjük végig az anyagrészek feldolgozásán. Egy számomra jól bevált csoportfeladaton fogom megmutatni, hogy én hogyan csinálom:

 

Szükséges:

  • különböző hosszúságú és nehézségű tudományos szövegek az adott témában, külön papírra nyomtatva,
  • minden szöveghez illusztráció, szintén külön papírra nyomtatva.

 

1. A feladat alapját több, különböző hosszúságú tudományos szöveg alkotja, ezeket fogják a csoportok feldolgozni és egymásnak bemutatni. A szövegek között van, amelyik a vasgyártás magyarországi történetét mutatja be, mások a kezdetleges ipari gyártási módszereket (külön-külön), de van szöveg a vas élettani hatásáról is. A lényeg, hogy a tudományos szövegek

a. különböző hosszúságúak és nehézségűek (két bekezdéstől másfél oldalig), és

b. mindegyik külön papíron szerepel, hogy a csoportok között szét tudjam osztani őket.

 

2. Az osztályt annyi csoportra osztom, ahány szövegem van (6-7-nél ne legyen több) és elmagyarázom nekik, hogy egymást fogják tanítani, és ez a tananyag számon lesz kérve. Ezt követően a csoportok értelmezik a rájuk eső szövegrészt: a lassabb csoportoknak könnyebb, a gyorsabb csoportoknak hosszabb szöveget adok.

 

3. Ezután az első közös feladat, hogy találják meg a tanári asztalon lévő képek között a csoportjuk szövegéhez illő ábrát (a vasgyártás történetéhez az ősi kemencetípust, az élettani hatáshoz a hemoglobin képét, stb.). Ezzel egyben ellenőrzöm azt is, hogy megértették-e a szövegük lényegét.

 

4. Ha megvan a szöveghez tartozó illusztráció, akkor megkérem a csoportokat, hogy aláhúzással emeljék ki a szövegükből a szerintük három leglényegesebb mondatot. Ezt mindenképpen leellenőrzöm, mert néha a tanulók teljesen mást tartanak lényegesnek, mint a tanárok.

 

5. Ezt követően megkérem az egyes csoportokokat, hogy az aláhúzott részek segítségével fogalmazzák meg a szövegük lényegét 2-3 mondatban. Ezt is leellenőrzöm.

 

6. Majd elmondom nekik, hogy készüljenek fel, hogy a szövegük lényegét nekik kell elmesélniük az osztálynak úgy, hogy azt mindenki megértse. Ha a csoport nehezen dolgozik együtt, akkor azt szoktam mondani, hogy én fogom kiválasztani, hogy a csoport melyik tagja mutatja be a szöveget. Ez elég motiváló erő szokott lenni arra, hogy mindenki dolgozzon.

 

7. A fináléban ismét felhívom az osztály figyelmét, hogy jegyzeteljenek, mert az anyagrész számon lesz kérve.

 

8. Végül közösen meghallgatjuk a mini kiselőadásokat. Hogy ne csak egy ember szerepeljen, azt szoktam kérni, hogy egy másik csoporttag mutassa körbe a szövegükhöz tartozó ábrát.

 

A végén aztán mindenkit megdicsérek. Ez a feladat osztálytól függően körülbelül 20-30 percet vesz igénybe. A feladattípus a csoportfeladat szokásos előnyein kívül (közösségépítés, motiváció, önálló felfedezés, stb.) abban is segít, hogy a következő órán a nemszeretem vasgyártás bemutatásakor vissza tudok utalni a tanulók által feldolgozott szövegekre, és mindez jelentősen növeli az osztály érdeklődését a soron következő tananyag iránt is.

 

Variációk erre a csoportfeladatra:

  • Történelem tantárgyból ez remek módszer lehet egy történelmi kor többrétű bemutatására. El tudom képzelni, hogy a kiegyezéshez vezető úton az egyik csoport bemutatja Kossuth érveit, a mási Széchenyiét, egy harmadik az udvar félelmeit gyűjti össze, egy negyedik pedig mondjuk Andrássy Gyula életét dolgozza fel. A lényeg, hogy azonos koról legyen szó.

 

  • Magyarból egy nagyobb életművel rendelkező költő különböző korszakai is lehet a téma – akár bevezető óraként is.

Olyan anyagrészek is feldolgozhatók így, amiket érdekességként egyébként is megtanítanánk.

 

Klasszikus mozaikfeladat – a csúcs

 

A klasszikus mozaik típusú csoportfeladat csak annyiban különbözik a fent leírtaktól, hogy a tudás átadása is csoportokban történik. Ilyenkor a tananyagrész feldolgozása után a csoportok meglátogatják egymást, és egymásnak tartanak kiselőadást. Ebben a változatban legfeljebb négy csoportunk legyen (figyelem, mindenképpen páros szám kell!), többel már nem működik a dolog.

galvánelem kártyák
Lehet, hogy ez elsőre nem látszik, de ezekkel a kártyákkal el lehet magyarázni egy galvánelem működését.

 

Tippek:

  • Segíthetjük a tudás átadásának folyamatát, ha támpontként kérdéseket adunk meg a csoportoknak, amikre meg kell szerezniük a többiektől a választ. Két-három segítő kérdés csodát művelhet.

 

  • Remekül működhet mozaikfeladatként minden olyan anyagrész, amit egyébként táblázatba rendeznénk. Ilyen lehet nyelvtanból és idegen nyelvből a különböző ragozási szabályok megismerése, kémiából a halmazállapotok vagy a kristályszerkezetek rendszerezése, vagy angolból a bonyolultabb igeidők különböző használata.

 

Természetesen létezhet – és létezik is a mozaikfeladatoknak még rengeteg más változata is. Ha az osztályod hozzászokik ehhez a feladattípushoz, a határ csak a csillagos ég.

 

Itt találod a csoportmunka bevezetéséről szóló írást.

Itt pedig egyszerű csoportmunka feladatokat.

Tetszett?