A csoportfeladatokról szóló sorozat első része. 

csoportmunka

Annak idején, amikor én (először) egyetemista voltam, módszertan órán megtanították nekünk, hogy a csoportfeladat nagyon fontos és haladó szellemű dolog. Hát körülbelül ennyi. Arról, hogy pontosan hogyan is kell ezt csinálni, jó sokáig nem volt sok fogalmam. Pedig ha tudjuk, hogy mire figyeljünk, akkor a csoportfeladatok hatékonyak, erősítik az osztályközösséget és sikerélményt adnak mind nekünk, mind a diákoknak.

Úgyhogy vágjunk is bele.

A csoportfeladatok sikere érdekében a következő dolgokra érdemes figyelni:

1. A csoportban elvégzett feladat legfontosabb feltétele a jó közösség

Ez egy nagyon érdekes dolog. Mivel a diákoknak együtt kell dolgozniuk, ezért egyáltalán nem árt, ha kedvelik egymást. Így fordulhat elő, hogy egy kifejezetten rossz magaviseletűnek tartott és nehezen kezelhető osztályban kiemelkedően hatékonyak is lehetnek a csoportfeladatok, hiszen sok osztály azért rendetlenkedik, mert egyszerűen remekül érzik együtt magukat. Ugyanígy könnyen megtörténhet, hogy egy kiemelkedőnek tartott osztály esetleg szenvedni fog a csoportfeladatokkal, ha ők egyébként az önálló munkához vannak szokva.

Ha néhány tanulót kirekeszt a közösség, az a csoportmunkát is akadályozni fogja. Őket eleinte az elfogadóbb tanulók mellé osszuk be.

2. A csoportmunkát gyakorolni kell

Az előző pontból is következik, hogy a csoportmunkát az osztálynak meg kell szoknia. Egy most indított osztálytól nem lehet elvárni, hogy már szeptember 1-én hatékonyan működjön csoportban. A jelszó a fokozatosság. Mindjárt mutatok pár egyszerű fogást, amivel az osztályt fel lehet készíteni a hatékony csoportmunkára.

Volt olyan kiemelkedően jó képességű osztályom, akiket négy éven keresztül több tantárgyból is tanítottam. Ők annyira megszokták a csoportban való összedolgozást, hogy az utolsó évben azt is megengedtem magamnak, hogy a csoportok elé leraktam az összeállított tananyagot és azt mondtam, hogy amikor húsz perc múlva visszajövök, mindenki értse az anyagrészt. Megcsinálták. De eddig persze szép fokozatosan dolgozva kellett eljutni.

3. A hatékony csoportmunka titka a világos instrukció

A legjobb tanács, amit az instrukciókkal kapcsolatban valaha kaptam az volt, hogy még azelőtt mondjuk el mi a feladat, mielőtt a diáknak bármit a kezébe adnánk.

Mutasd meg nekik a feladatot, magyarázd el, mit kell majd csinálni, de egyelőre ne add ki a kezedből.

Jó, ha kezdetben semmilyen összetett feladatot nem akarunk csoportmunkában megoldani. Legyen egyszerű, egy- vagy kétlépéses, például az összetartozó elemek párosítása.

A csoportmunkát két egyszerű lépésben érdemes bevezetni egy új osztályban:

1. Lépés: Pármunka

Ha még sosem csináltál csoportmunkát, jó bevezető lehet a pármunka. Egészen egyszerűen a következő feladatmegoldásnál engedd meg a tanulóknak, hogy a padszomszédukkal együtt dolgozzanak. Sőt, bátorítsd is rá őket. És innentől kezdve legyen mindig így.

Lehet, hogy először nem mernek majd kérdezni egymástól, de ha az egyiküknek láthatóan könnyebben megy a feladat, biztasd rá, hogy magyarázza el a szomszédjának.

Ha elég kitartó vagy, akkor a jutalmad egy csomó minitanár lesz, akik a diákok saját nyelvén magyarázzák el a lemaradóknak a tananyagot.

Hogy ez zajjal jár? Igen, munkazajjal.

2. Lépés: Nagycsoportos munka

A nagycsoportos munka előkészítése nem igényel sok energiát, viszont gyorsan eredményez egy jópofa feladatot és közben felmérheted, hogy kiscsoportban dolgozva körülbelül mire számíthatsz majd.

Az alapja egy egyszerű párosítós feladat, amit bármilyen tantárgyból elkészíthetsz. A legjobb egy olyan anyagrész után csinálni, amiben sok fogalmat, évszámot, nevet tanultatok.

csoportfeladat
Sorba rakós nagycsoportos feladat a megtanulásra feladott mondatokból és kifejezésekből.

Én így csinálom:

  • Fogom például a fogalmakat és a definíciójukat az egyszerűség kedvéért.
  • Hosszában félbevágott A4-es papírlapokra filctollal felírom a fogalmat, egy másik papírlapra a definíciót röviden (elrontott nyomtatott papírok üres oldalát szoktam használni).
  • 10-12 fogalom elég, ez így is 20 papírlap.
  • Ha nagy létszámú egész osztállyal dolgozol, akkor érdemes két egyforma sorozatot csinálni és két csoportra osztani az osztályt. Az előkészítés így is csak pár perc.
  • A feladat, hogy a 10-15 fős nagycsoport összepárosítsa az összetartozó fogalmakat.
csoportfeladat
Karácsonyi kifejezések amatőr mobilos felvételen

Tippek:

  • Ezt lehet a tanári asztalon vagy a mágneses táblán csinálni, de akár a földön is.
  • Eleinte érdemes a tanulók kezébe nyomni egy-egy kártyát, hogy senki ne vonja ki magát a feladat alól.
  • Közben időnként nézz rá a megoldásra (nem kell végig ott állni fölöttük), és vedd ki az elrontott kártyákat.
  • Figyeld az osztályt munka közben: Ki az, aki igyekszik kivonni magát? Megbeszélik a tippjeiket vagy egy-két ember oldja meg a feladatot?
  • A végén engedd meg, hogy mondjuk a hetes lefényképezze a megoldást, így otthon is büszkélkedhetnek vele.

Variáció:

Ha valamilyen listát tanultatok, jó feladat lehet a sorba rakás is. Például történelmi események sorba rakása, mértékegységek vagy törtek sorba rakása, idegen nyelvből összetett szavak elejének és végének párosítása, stb. Van egy kémiai feladatom, ahol a hétköznapi életben előforduló anyagokat kell a legsavasabbtól a leglúgosabb kémhatásúig sorba tenni. A lényeg, hogy egyszerű legyen.

Ez a feladattípus tényleg nagyon könnyen előkészíthető és akár óra eleji ismétlésnek, akár óravégi levezetésnek sokszor előveheted, miközben a csoportod észrevétlenül hozzászokik a közös munkához. Ha pedig elteszed a kártyákat, évekig újra és újra fel tudod majd használni őket.

Ha van bevált csoportfeladatod, amit szívesen közkinccsé tennél, küldd el a tanarnoblogja@gmail.com címre.


A cikk részlet a Hogyan ne tarts unalmas tanórát c. módszertani könyvből.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .