Így fejleszd tökélyre a csoportfeladataidat.
Ez az írás a csoportmunkáról szóló háromrészes sorozat harmadik része. Ha korábban még soha nem próbáltad a csoportmunkát, vagy ha egy új osztállyal dolgozol, azt javaslom, mindenképpen olvasd el a módszer bevezetéséről szóló korábbi részeket itt és itt.
Az első két írásban olyan feladatokat mutattam, amik a már megtanult tananyag ismétlését segítették elő. A mozaikmódszernek nevezett csoportfeladatok lényege azonban, hogy a tanulók önállóan dolgozzák fel az új anyagrészeket, amiket aztán egymástól tanulnak meg.
Éppen ezért ennek a módszernek van néhány alapfeltétele:
Feltételek a diákok részéről:
- Fontos, hogy a tanulók már ismerjék a csoportmunkát és legyen benne megfelelő gyakorlatuk. Ne a mozaikmódszerrel akarjunk kezdeni.
- A sikeres munka feltétele, hogy a diákok képesek legyenek egymást tanítani, és a másiktól tanulni. Mivel ezek a gondolatok még mindig idegenek lehetnek az oktatási rendszerünktől, ezért előfordulhat, hogy a tanulók egyáltalán nincsenek hozzászokva, hogy egymást tanítsák. Márpedig most szükség lesz erre a képességre.
- Lényeges, hogy a diákok tudjanak egymásra figyelni. Ez sajnos egyáltalán nem is olyan egyértelmű. Elképzelhető, hogy a tanulóktól eddig még soha senki nem kérte számon a diákprojektek és tanulói kiselőadások anyagát. Gyakran előfordul, hogy a diákok előadásai kiegészítő anyagokról, vagy híres emberek életéről szólnak, amik később nem kerülnek visszakérdezésre. Így a tanulók előbb-utóbb biztosan leszoknak róla, hogy odafigyeljenek egymás munkájára.
Ezt úgy lehet kivédeni, ha
- kiselőadás- és projekttémának fontos, de egyszerű anyagrészeket adunk fel;
- bejelentjük, hogy ezt számon fogjuk kérni;
- és utána számon is kérjük.
Feltételek a tanár részéről:
- A mozaikmódszer átgondolt és előkészített feladatokat igényel – az elején mindenképpen. Persze, amikor már mi is és a tanulók is belejöttünk, akkor bátran lehet rögtönözni is. Ne felejtsük el gondosan eltenni ezeket az átgondolt és előkészített feladatokat, így a későbbiekben is felhasználhatjuk őket – hiszen már készen vannak.
- A feldolgozandó tananyag kiválasztásánál tartsuk szem előtt, hogy az egyes csoportokhoz kerülő anyagrészek önállóan is értelmezhetőek legyenek, semmiképpen ne épüljenek egymásra, mert az rengeteg kavarodást okozhat.
Egy szorosan kontrollált és nagycsoportba torkolló mozaikfeladat
Kémia tantárgyból az volt a tapasztalatom, hogy amíg a vas tulajdonságairól szóló órát jól fogadták a tanulók, addig az utána következő vasgyártás bemutatása már viszonylag kevés diákot töltött el túláradó lelkesedéssel. Ezért aztán úgy éreztem, hogy e két anyagrész közé jól jönne egy hasznos és lelkesítő átvezető óra. Így született meg a vasgyártás történetét és a vas érdekes tulajdonságait feldolgozó mozaikfeladat.
Ebben a feladattípusban a tanulókat kézenfogva és szorosan kontrollálva vezetjük végig az anyagrészek feldolgozásán. Egy számomra jól bevált csoportfeladaton fogom megmutatni, hogy én hogyan csinálom:
Szükséges:
- különböző hosszúságú és nehézségű tudományos szövegek az adott témában, külön papírra nyomtatva,
- minden szöveghez illusztráció, szintén külön papírra nyomtatva.
1. A feladat alapját több, különböző hosszúságú tudományos szöveg alkotja, ezeket fogják a csoportok feldolgozni és egymásnak bemutatni. A szövegek között van, amelyik a vasgyártás magyarországi történetét mutatja be, mások a kezdetleges ipari gyártási módszereket (külön-külön), de van szöveg a vas élettani hatásáról is. A lényeg, hogy a tudományos szövegek
a. különböző hosszúságúak és nehézségűek (két bekezdéstől másfél oldalig), és
b. mindegyik külön papíron szerepel, hogy a csoportok között szét tudjam osztani őket.
2. Az osztályt annyi csoportra osztom, ahány szövegem van (6-7-nél ne legyen több) és elmagyarázom nekik, hogy egymást fogják tanítani, és ez a tananyag számon lesz kérve. Ezt követően a csoportok értelmezik a rájuk eső szövegrészt: a lassabb csoportoknak könnyebb, a gyorsabb csoportoknak hosszabb szöveget adok.
3. Ezután az első közös feladat, hogy találják meg a tanári asztalon lévő képek között a csoportjuk szövegéhez illő ábrát (a vasgyártás történetéhez az ősi kemencetípust, az élettani hatáshoz a hemoglobin képét, stb.). Ezzel egyben ellenőrzöm azt is, hogy megértették-e a szövegük lényegét.
4. Ha megvan a szöveghez tartozó illusztráció, akkor megkérem a csoportokat, hogy aláhúzással emeljék ki a szövegükből a szerintük három leglényegesebb mondatot. Ezt mindenképpen leellenőrzöm, mert néha a tanulók teljesen mást tartanak lényegesnek, mint a tanárok.
5. Ezt követően megkérem az egyes csoportokat, hogy az aláhúzott részek segítségével fogalmazzák meg a szövegük lényegét 2-3 mondatban. Ezt is leellenőrzöm.
6. Majd elmondom nekik, hogy készüljenek fel, hogy a szövegük lényegét nekik kell elmesélniük az osztálynak úgy, hogy azt mindenki megértse. Ha a csoport nehezen dolgozik együtt, akkor azt szoktam mondani, hogy én fogom kiválasztani, hogy a csoport melyik tagja mutatja be a szöveget. Ez elég motiváló erő szokott lenni arra, hogy mindenki dolgozzon.
7. A fináléban ismét felhívom az osztály figyelmét, hogy jegyzeteljenek, mert az anyagrész számon lesz kérve.
8. Végül közösen meghallgatjuk a mini kiselőadásokat. Hogy ne csak egy ember szerepeljen, azt szoktam kérni, hogy egy másik csoporttag mutassa körbe a szövegükhöz tartozó ábrát.
A végén aztán mindenkit megdicsérek. Ez a feladat osztálytól függően körülbelül 20-30 percet vesz igénybe. A feladattípus a csoportfeladat szokásos előnyein kívül (közösségépítés, motiváció, önálló felfedezés, stb.) abban is segít, hogy a következő órán a nemszeretem vasgyártás bemutatásakor vissza tudok utalni a tanulók által feldolgozott szövegekre, és mindez jelentősen növeli az osztály érdeklődését a soron következő tananyag iránt is.
Variációk erre a csoportfeladatra:
- Történelem tantárgyból ez remek módszer lehet egy történelmi kor többrétű bemutatására. El tudom képzelni, hogy a kiegyezéshez vezető úton az egyik csoport bemutatja Kossuth érveit, a mási Széchenyiét, egy harmadik az udvar félelmeit gyűjti össze, egy negyedik pedig mondjuk Andrássy Gyula életét dolgozza fel. A lényeg, hogy azonos koról legyen szó.
- Magyarból egy nagyobb életművel rendelkező költő különböző korszakai is lehet a téma – akár bevezető óraként is.
Olyan anyagrészek is feldolgozhatók így, amiket érdekességként egyébként is megtanítanánk.
Klasszikus mozaikfeladat – a csúcs
A klasszikus mozaik típusú csoportfeladat csak annyiban különbözik a fent leírtaktól, hogy a tudás átadása is csoportokban történik. Ilyenkor a tananyagrész feldolgozása után a csoportok meglátogatják egymást, és egymásnak tartanak kiselőadást. Ebben a változatban legfeljebb négy csoportunk legyen (figyelem, mindenképpen páros szám kell!), többel már nem működik a dolog.
Tippek:
- Segíthetjük a tudás átadásának folyamatát, ha támpontként kérdéseket adunk meg a csoportoknak, amikre meg kell szerezniük a többiektől a választ. Két-három segítő kérdés csodát művelhet.
- Remekül működhet mozaikfeladatként minden olyan anyagrész, amit egyébként táblázatba rendeznénk. Ilyen lehet nyelvtanból és idegen nyelvből a különböző ragozási szabályok megismerése, kémiából a halmazállapotok vagy a kristályszerkezetek rendszerezése, vagy angolból a bonyolultabb igeidők különböző használata.
Természetesen létezhet – és létezik is a mozaikfeladatoknak még rengeteg más változata is. Ha az osztályod hozzászokik ehhez a feladattípushoz, a határ csak a csillagos ég.
Itt találod a csoportmunka bevezetéséről szóló írást.
Itt pedig egyszerű csoportmunka feladatokat.
A bejegyzés részlet a Hogyan ne tarts unalmas tanórát c. önsegítő módszertani könyvből.