![](https://tanarnocafe.hu/wp-content/uploads/2022/11/Copy-of-Copy-of-Self-Love-on-Valentines-Day-Facebook-Post-500x419.jpg)
Így fejleszd tökélyre a csoportfeladataidat.
Ez az írás a csoportmunkáról szóló háromrészes sorozat harmadik része. Ha korábban még soha nem próbáltad a csoportmunkát, vagy ha egy új osztállyal dolgozol, azt javaslom, mindenképpen olvasd el a módszer bevezetéséről szóló korábbi részeket itt és itt.
Az első két írásban olyan feladatokat mutattam, amik a már megtanult tananyag ismétlését segítették elő. A mozaikmódszernek nevezett csoportfeladatok lényege azonban, hogy a tanulók önállóan dolgozzák fel az új anyagrészeket, amiket aztán egymástól tanulnak meg.
Éppen ezért ennek a módszernek van néhány alapfeltétele:
Feltételek a diákok részéről:
- Fontos, hogy a tanulók már ismerjék a csoportmunkát és legyen benne megfelelő gyakorlatuk. Ne a mozaikmódszerrel akarjunk kezdeni.
- A sikeres munka feltétele, hogy a diákok képesek legyenek egymást tanítani, és a másiktól tanulni. Mivel ezek a gondolatok még mindig idegenek lehetnek az oktatási rendszerünktől, ezért előfordulhat, hogy a tanulók egyáltalán nincsenek hozzászokva, hogy egymást tanítsák. Márpedig most szükség lesz erre a képességre.
- Lényeges, hogy a diákok tudjanak egymásra figyelni. Ez sajnos egyáltalán nem is olyan egyértelmű. Elképzelhető, hogy a tanulóktól eddig még soha senki nem kérte számon a diákprojektek és tanulói kiselőadások anyagát. Gyakran előfordul, hogy a diákok előadásai kiegészítő anyagokról, vagy híres emberek életéről szólnak, amik később nem kerülnek visszakérdezésre. Így a tanulók előbb-utóbb biztosan leszoknak róla, hogy odafigyeljenek egymás munkájára.
Ezt úgy lehet kivédeni, ha
- kiselőadás- és projekttémának fontos, de egyszerű anyagrészeket adunk fel;
- bejelentjük, hogy ezt számon fogjuk kérni;
- és utána számon is kérjük.
Feltételek a tanár részéről:
- A mozaikmódszer átgondolt és előkészített feladatokat igényel – az elején mindenképpen. Persze, amikor már mi is és a tanulók is belejöttünk, akkor bátran lehet rögtönözni is. Ne felejtsük el gondosan eltenni ezeket az átgondolt és előkészített feladatokat, így a későbbiekben is felhasználhatjuk őket – hiszen már készen vannak.
- A feldolgozandó tananyag kiválasztásánál tartsuk szem előtt, hogy az egyes csoportokhoz kerülő anyagrészek önállóan is értelmezhetőek legyenek, semmiképpen ne épüljenek egymásra, mert az rengeteg kavarodást okozhat.
![csoportmunka készítése](http://tanarnocafe.hu/wp-content/uploads/2018/03/thinking-152218_960_720-381x500.png)
Egy szorosan kontrollált és nagycsoportba torkolló mozaikfeladat
Kémia tantárgyból az volt a tapasztalatom, hogy amíg a vas tulajdonságairól szóló órát jól fogadták a tanulók, addig az utána következő vasgyártás bemutatása már viszonylag kevés diákot töltött el túláradó lelkesedéssel. Ezért aztán úgy éreztem, hogy e két anyagrész közé jól jönne egy hasznos és lelkesítő átvezető óra. Így született meg a vasgyártás történetét és a vas érdekes tulajdonságait feldolgozó mozaikfeladat.
Ebben a feladattípusban a tanulókat kézenfogva és szorosan kontrollálva vezetjük végig az anyagrészek feldolgozásán. Egy számomra jól bevált csoportfeladaton fogom megmutatni, hogy én hogyan csinálom:
Szükséges:
- különböző hosszúságú és nehézségű tudományos szövegek az adott témában, külön papírra nyomtatva,
- minden szöveghez illusztráció, szintén külön papírra nyomtatva.
1. A feladat alapját több, különböző hosszúságú tudományos szöveg alkotja, ezeket fogják a csoportok feldolgozni és egymásnak bemutatni. A szövegek között van, amelyik a vasgyártás magyarországi történetét mutatja be, mások a kezdetleges ipari gyártási módszereket (külön-külön), de van szöveg a vas élettani hatásáról is. A lényeg, hogy a tudományos szövegek
a. különböző hosszúságúak és nehézségűek (két bekezdéstől másfél oldalig), és
b. mindegyik külön papíron szerepel, hogy a csoportok között szét tudjam osztani őket.
2. Az osztályt annyi csoportra osztom, ahány szövegem van (6-7-nél ne legyen több) és elmagyarázom nekik, hogy egymást fogják tanítani, és ez a tananyag számon lesz kérve. Ezt követően a csoportok értelmezik a rájuk eső szövegrészt: a lassabb csoportoknak könnyebb, a gyorsabb csoportoknak hosszabb szöveget adok.
3. Ezután az első közös feladat, hogy találják meg a tanári asztalon lévő képek között a csoportjuk szövegéhez illő ábrát (a vasgyártás történetéhez az ősi kemencetípust, az élettani hatáshoz a hemoglobin képét, stb.). Ezzel egyben ellenőrzöm azt is, hogy megértették-e a szövegük lényegét.
4. Ha megvan a szöveghez tartozó illusztráció, akkor megkérem a csoportokat, hogy aláhúzással emeljék ki a szövegükből a szerintük három leglényegesebb mondatot. Ezt mindenképpen leellenőrzöm, mert néha a tanulók teljesen mást tartanak lényegesnek, mint a tanárok.
5. Ezt követően megkérem az egyes csoportokat, hogy az aláhúzott részek segítségével fogalmazzák meg a szövegük lényegét 2-3 mondatban. Ezt is leellenőrzöm.
6. Majd elmondom nekik, hogy készüljenek fel, hogy a szövegük lényegét nekik kell elmesélniük az osztálynak úgy, hogy azt mindenki megértse. Ha a csoport nehezen dolgozik együtt, akkor azt szoktam mondani, hogy én fogom kiválasztani, hogy a csoport melyik tagja mutatja be a szöveget. Ez elég motiváló erő szokott lenni arra, hogy mindenki dolgozzon.
7. A fináléban ismét felhívom az osztály figyelmét, hogy jegyzeteljenek, mert az anyagrész számon lesz kérve.
8. Végül közösen meghallgatjuk a mini kiselőadásokat. Hogy ne csak egy ember szerepeljen, azt szoktam kérni, hogy egy másik csoporttag mutassa körbe a szövegükhöz tartozó ábrát.
A végén aztán mindenkit megdicsérek. Ez a feladat osztálytól függően körülbelül 20-30 percet vesz igénybe. A feladattípus a csoportfeladat szokásos előnyein kívül (közösségépítés, motiváció, önálló felfedezés, stb.) abban is segít, hogy a következő órán a nemszeretem vasgyártás bemutatásakor vissza tudok utalni a tanulók által feldolgozott szövegekre, és mindez jelentősen növeli az osztály érdeklődését a soron következő tananyag iránt is.
Variációk erre a csoportfeladatra:
- Történelem tantárgyból ez remek módszer lehet egy történelmi kor többrétű bemutatására. El tudom képzelni, hogy a kiegyezéshez vezető úton az egyik csoport bemutatja Kossuth érveit, a mási Széchenyiét, egy harmadik az udvar félelmeit gyűjti össze, egy negyedik pedig mondjuk Andrássy Gyula életét dolgozza fel. A lényeg, hogy azonos koról legyen szó.
- Magyarból egy nagyobb életművel rendelkező költő különböző korszakai is lehet a téma – akár bevezető óraként is.
Olyan anyagrészek is feldolgozhatók így, amiket érdekességként egyébként is megtanítanánk.
Klasszikus mozaikfeladat – a csúcs
A klasszikus mozaik típusú csoportfeladat csak annyiban különbözik a fent leírtaktól, hogy a tudás átadása is csoportokban történik. Ilyenkor a tananyagrész feldolgozása után a csoportok meglátogatják egymást, és egymásnak tartanak kiselőadást. Ebben a változatban legfeljebb négy csoportunk legyen (figyelem, mindenképpen páros szám kell!), többel már nem működik a dolog.
![galvánelem kártyák](http://tanarnocafe.hu/wp-content/uploads/2018/03/IMG_20180324_083116-500x375.jpg)
Tippek:
- Segíthetjük a tudás átadásának folyamatát, ha támpontként kérdéseket adunk meg a csoportoknak, amikre meg kell szerezniük a többiektől a választ. Két-három segítő kérdés csodát művelhet.
- Remekül működhet mozaikfeladatként minden olyan anyagrész, amit egyébként táblázatba rendeznénk. Ilyen lehet nyelvtanból és idegen nyelvből a különböző ragozási szabályok megismerése, kémiából a halmazállapotok vagy a kristályszerkezetek rendszerezése, vagy angolból a bonyolultabb igeidők különböző használata.
Természetesen létezhet – és létezik is a mozaikfeladatoknak még rengeteg más változata is. Ha az osztályod hozzászokik ehhez a feladattípushoz, a határ csak a csillagos ég.
Itt találod a csoportmunka bevezetéséről szóló írást.
Itt pedig egyszerű csoportmunka feladatokat.
A bejegyzés részlet a Hogyan ne tarts unalmas tanórát c. önsegítő módszertani könyvből.