Izgalmas magyar tanulmány az iskolai ülésrend és a barátságok kapcsolatáról
A nemzetközi sajtóban találtam erre az izgalmas magyar kutatásra, ami először vizsgálta a tanári ültetés hatását a barátságok kialakulására. Lássuk!
Kutatás az órai ültetés hatásairól: hasonló a hasonlóval örökre?
A baráti körünk óriási hatással van az életünkre, a korán kialakuló erős kapcsolati háló pedig életre szólóan befolyással bír a nézeteinkre, a nyitottságunk mértékére, és általában véve a világszemléletünkre. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy természetes emberi sajátság, hogy a hozzánk hasonló hátterű, bőrszínű és végzettségű emberek ismeretségét keressük. Ez pedig igaz már a gyerekekre is.
Egy friss magyar hátterű kutatás most arra jutott, hogy egészen egyszerű beavatkozásokkal is színesíthető a korai barátságok köre.
Magyar kutatás magyar gyerekekkel
A kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy vajon külső beavatkozással elő lehet-e segíteni, hogy a diákok szélesebb körben barátkozzanak. Ehhez pedig majdnem háromezer tanulót vizsgáltak 55 magyar általános iskolában, elsősorban vidéken.
A 3-tól 8. osztályos általános iskolások az év elején véletlenszerűen kaptak padszomszédokat és egész félévben mellettük is ültek irodalom, nyelvtan és matematika órán (a többin azért nem, mert számos iskolában csoportbontásban tanulják például a nyelveket). A módszer viszonylag egyszerű volt: a félév elején és végén is meg kellett jelölniük 5 társukat, akiket a legjobb barátjuknak tartanak.
Mire jó az ültetés?
Ha a tanulók saját maguk választhatják meg a padszomszédjukat, akkor nagy valószínűséggel egy hozzájuk igen hasonló diákot fognak választani. A kutatók ezzel szemben azt találták, hogy a tanári beavatkozás a párválasztásba jelentősen megnövelte az újonnan kialakult barátságok diverzitását.
A kutatás elsősorban a nemek közti, az eltérő tanulmányi átlagú, és az eltérő etnikai hátterű (roma-nem roma) barátságok kialakulásának vizsgálatára helyezte a hangsúlyt.
Az eredmények pedig meglepő módon azt mutatják, hogy a barátságok legnagyobb ellensége a nemek közti különbség. Mert amíg arányaiban az ültetés a fiúk és lányok közti barátságok valószínűségét növelte a legjobban (50%-kal!), addig az arányuk még így is nagyon alacsony maradt (2%-ról 4%-ra nőtt).
Jól kimutathatóan növekedett a különböző tanulmányi átlaggal rendelkező diákok barátságának valószínűsége is, 11%-ról 14%-ra. Megjegyzendő, hogy itt is nagyobb eséllyel lettek legjobb barátok azok, akiknek csak kevéssé tért el a teljesítményük.
A kutatók a roma – nem roma vegyes barátságok számának növekedését is tapasztalták, azonban a roma tanulók viszonylag alacsony aránya miatt ez az adat statisztikailag nehezen értelmezhető.
Tanulságos eredmények
Összességében a kutatás igen biztató eredményekkel zárult, hiszen ezek szerint a tanári beavatkozás az ülésrendbe akár 50%-kal megnöveli az új barátságok kialakulásának valószínűségét – és ez nagyon nagy arány.
Fontos azt is megjegyezni, hogy amint látható, még egy egymást régóta ismerő közösségben is van hely az újabb és újabb barátságok számára. És bár ezek a barátságok könnyebben alakulnak ki, ha nem túl nagy a különbség a diákok között, de még ettől függetlenül is mindig van lehetőség a színesebb kapcsolati háló kiépítésére. Az ültetés pedig nem kerül semmibe.
Te is hasonlókat tapasztaltál az osztályodban? Kipróbálod az ültetéssel varázslást?
Az összefoglaló cikk Julia M. Rohrer, Tamás Keller és Felix Elwert Proximity can induce diverse friendships: A large randomized classroom experiment című publikációja alapján készült.
Érdekelnek a friss pedagógiai kutatási eredmények? Ha szeretnéd, minden héten szombaton küldök neked egyet! Iratkozz fel az ingyenes hírlevélre itt: