Tíz tipp, hogyan kezdj neki a digitális oktatásnak

Kezdő lépések online oktatáshoz és a digitális iskolához

1.       Legyen digitális terved!

  • Ne csak sodródj az árral! A diákok és a szülők is együttműködőbbek lesznek, ha látják, van elképzelésed a következő időszakról.

2.       Nézd meg, mely részeket tudod kihagyni az eredeti tanmenetedből, és melyek azok, amikre mindenképpen szükség van!

  • Egyrészt való igaz, hogy a digitális iskolában – különösen az elején – az offline oktatásnál kevesebb tananyagot lehet átvenni. Viszont azt se feledd, lehet, hogy a lezárásnak a tervezett időben vége lesz, de lehet, hogy ismét tovább húzódik, mint gondoltuk. Éppen ezért túlságosan lazára sem érdemes venni a dolgot.

3.       Bontsd le a tervezést tanórákra!

  • Jelöld meg magadnak, hogy mely órákon szükséges a frontális tanári magyarázat (ekkor jó lesz élő videós órát tartani), hol szeretnél gyakorlófeladatokat, melyik órán lesz összefoglalás (ahol ki lehet próbálni online játékokat, szabadulószobát, videókat) és hová terveztél eredetileg számonkérést!
  • Itt összegyűjtöttem a magyar nyelven jelenleg elérhető digitális módszertani ajánlásokat, ha további tanácsokat keresel.

4.       Ne add fel egy az egyben az eredeti tananyagot önálló feldolgozásra, és ne várd el a diákoktól, hogy önállóan felkészüljenek belőle, mintha egyetemisták lennének.

  • Ez minden résztvevő számára rendkívül frusztráló, amellett hosszútávon nem is túl hatékony.

5.       Ha nagyjából átgondoltad a következő három hét tananyagát, nézd meg, hová tudsz beszúrni önálló, de kreatív feladatokat a diákok számára (videó- vagy interjú készítése, projektek, kutatások stb.).

  • Készíthetsz egy listát is a lehetséges szorgalmi feladatokból, amiből mindenkinek kötelező választania.
  • Mivel a személyes jelenlét motiváló ereje online hiányzik, ezért más ösztönző erőt érdemes keresnünk; erre is jók a kreatív feladatok.
  • Itt tantárgyanként csoportosítva rengeteg online olvasmányt és érdekes tesztet találsz.

6.       Ha van rá lehetőséged, próbáld meg a munkafüzet feladatait online tesztekkel helyettesíteni.

  • A Redmentán, a Tankockákon, az NKP-n és még ezer más forrásban bőven találsz feladatokat, de természetesen magad is elkészítheted őket.

7.       Ha nincs külön megszabva, döntsd el, melyik felületet fogod használni (DTK, Microsoft Teams, Google Classroom, Zoom a leggyakoribbak).

8.       Döntsd el, milyen formában kéred a beadandó feladatokat, milyen határidővel (lehetőleg legyen mindig ugyanannyi idő rá), és mi történik, ha valaki nem csinálja meg őket. Ezeket írd is le.

9.       Minden órához készíts egy rövid írásos vázlatot az óra címével, néhány mondatban a lényegével, a feladatokkal, házikkal, határidőkkel és egyéb tudnivalókkal. Ha élő videós órát tartasz, elég lehet fél oldal is. Ezt a kísérődokumentumot minden óra előtt vagy után küldd el a diákoknak és mentsd le őket magadnak is – jó lesz az még.

10.   Ha kész a terved, írd meg a szülőknek is, és a legelső (videós) tanórán mondd el a menetrendet a tanulóknak is.

  • A legelső órát, ha lehet, mindenképpen szánd rá az eligazításra. Mondd el a diákoknak a kész tervedet, a határidőket, mit hol fognak találni – és hallgasd meg azt is, ki hogyan érzi magát.
  • A világos instrukcióknál és követhető kommunikációnál az online iskolában kevés fontosabb dolog létezik.

Tartottam egy egyórás digitális módszertani webináriumot pedagógusoknak. A videót itt tudod megnézni.


A Hogyan ne tarts unalmas tanórát című módszertani önsegítő könyvhöz most ajándékba kapsz egy digitális módszertani e-bookot:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .